Via ferrata Ettore Bovero
Ferrata prowadzi na niewielki wierzchołek Col Rosa, znajdujący się na północny-wschód od masywu Tofane. Jest bardzo dobrym przykładem ferraty o stopniu trudnym. Umożliwia szybkie i bezpieczne wycofanie się z trasy tym, dla których stanowi problem.

klasyfikacja - ferrata trudna,

start - Cortina d’Ampezzo okolice kampingu Olimpia 〈1293m〉,

cel - szczyt Col Rosa 〈2166m〉,

różnica poziomów = 883m,

czas wejścia około 3h, powrót około 1h15 min.

Ferrata Bovero tak jak i wiele innych została nazwana imieniem znanego przewodnika-alpinisty. Szczyt Col Rosa jest widoczny prawie z każdego punktu Cortiny, więc w opisie nie ma zdjęcia z gwiazdkami. Jak widać po kolorach pierwszego zdjęcia 〈poniżej〉 pochodzi ono z galerii złota jesień. W dniu kiedy szliśmy na ferratę, szczyt był prawie w całości przysłonięty chmurami i mgłami po deszczu.

Trasę ferraty tradycyjnie podzieliłem na etapy 〈poniżej〉. Ruszamy drogą przy kempingu Olimpia, którą prowadzi szlak nr-417. Po około 1 km skręcamy w lewo na szlak nr-408. Oba szlaki są dobrze utrzymane i oznakowane. Co jak później zobaczymy nie jest regułą w tych okolicach. Szlak nr-408 〈linia żółta ciągła〉 pnie się ostro w górę, wprost na przełęcz Posporcora 〈1720m〉, oddzielającą szczyt Col Rosa od masywu Tofane. Dojście do tego miejsca zajmie nam około 1h 30min.

Na przełęczy skręcamy w prawo w stronę szczytu Col Rosa i idziemy wąską ścieżką między kosodrzewiną 〈kolor niebieski〉. Po drodze pozostałości po starych sztolniach z otworami strzelniczymi. Zatrzymujemy się tylko na chwilę na zdjęcie przy pamiątkowej tablicy  〈na samej górze〉. Po około 30min forsownego marszu, coraz bardziej stromą ścieżką dochodzimy do ferraty. Możemy złapać oddech na czas tradycyjnego ubierania uprzęży zwłaszcza, że dookoła chmury i nic nie widać.

Przed nami piękny filar 〈kolor czerwony〉. Ferrata została oceniona w przewodnikach na trudną, właśnie z powodu tego filara. Jego przejście to bardzo przyjemna i pouczająca lekcja wspinaczki.

Idziemy samym ostrzem szerokiego na kilka metrów filara, przechodząc czasami na jego boczną stronę przy opadającym ze szczytu żlebie 〈powyżej〉. Nie spotkamy tutaj żadnych załomów czy kominków, tylko mocną litą skałę o dużym spadku.

Końcówka filara to mały ale bardzo ciekawy trawers pod przewieszką na lewą stronę filara. Na zdjęciu 〈poniżej〉 najlepiej trasę ferraty pokazuje metalowa lina poręczowa.

Następnie wychodzimy na mały tarasik ponad filarem, na którym rośnie trochę kosówki.

Po przejściu filara, teren nie jest już tak stromy i idziemy bez asekuracji wąską ścieżką wśród kosówki 〈kolor zielony〉.

Przed nami ostatnie spiętrzenie i skałki podszczytowe 〈kolor różowy〉 - 〈zdjęcie obok〉. Skałki te pokonujemy wykorzystując zamontowane metalowe klamry, pamiętając oczywiście o asekuracji.

O tym nawet nie wolno zapominać nawet pod samym szczytem.

Na szczycie szukamy pamiątkowego zeszytu do wpisania się i znajdujemy go między kamieniami pod krzyżem 〈poniżej〉. Ze zdjęć i widoków nici, bo wszystkie szczyty dookoła spowite w chmurach.

To jest właśnie specyfiką szczytu Col Rosa, o 1000m mniejszego od okolicznych masywów. Kiedy jest zła pogoda i Tofane oraz Cristallo nie widać, to można właśnie iść na taki malutki szczycik z bardzo ładną i trudną ferratą.

O zejściu ze szczytu Col Rosa szlakiem nr-447, lepiej nie pisać. Jest to najgorszy szlak jakim szedłem w Dolomitach. Prowadzi ze szczytu na północ, niewidoczną na zdjęciach stroną szczytu, w pobliżu prawego filara 〈linia żółta przerywana〉. Po raz pierwszy doceniłem pomoc kijków teleskopowych, które wniosłem na szczyt i już myślałem, że niepotrzebnie. Jakość szlaku powrotnego dopiero się poprawia, kiedy zejdziemy ze zbocza w las.

Dojście do ferraty:

Kemping Olimpia, w pobliżu którego przebiega szlak nr-417, znajduje się około 3 km od centrum Cortiny, drogą w kierunku na Dobbiaco. Przy samym kempingu parking jest wyjątkowo mały, więc w sezonie polecam pojechać trochę dalej w rejon dużego ośrodka sportowego Fiames.

Uwaga: Fiames jest miejscem, z którego można wybrać się na kolejną ferratę. Jest to trudna ferrata Albino-Michielli-Strobel, poprowadzona przez dobrze widoczną ścianę Punta Fiames 〈2240m〉, o której krótko w opisie masywu Cristallo.

Wyposażenie:

Standardowe na ferraty, czyli uprząż z kaskiem. Kijki bardzo przydatne przy zejściu szlakiem.

Uwaga:

W Vademecum na stronie z mapkami oraz 〈 tutaj 〉 znajduje się mapka masywu Tofane z widocznym szczytem Col Rosa, którą polecam przy wyprawie na ferratę.

Trasa ferraty Ettore Bovero na mapie: Tabacco nr-03.