górskie panoramy - część III pionowe kadry
Trzecia część wykładu o panoramach to przepis na nietypowe i specyficzne sytuacje, oparty na przykładzie panoramy północnej strony Marmolady〈główny wierzchołek widoczny po prawej na samej górze〉.
 

Wstęp

Sytuacje na wykonanie panoramy złożonej z pionowych kadrów nie zdarzają się codziennie. Zwłaszcza, że większość obiektywów do lustrzanek ma zakresy ogniskowych rozpoczynające się już od 18mm. Taki zakres pozwala na zrobienie zdjęcia o krajobrazie bardzo szerokim - a szczegóły można sprawdzić w temacie o obiektywie. Ale proszę popatrzeć na to zdjęcie Marmolady 〈poniżej〉.

Biorąc po uwagę, że do wierzchołka szczytu miałem odległość około 2500m, można zrobić takie szerokie zdjęcie, ale wyłącznie obiektywem szerokokątnym. Otrzymamy wtedy zdjęcie o rozdzielczości takiej, jaką ma aparat fotograficzny. Więc jeśli zależy nam na zdjęciu z maksymalną ilością szczegółów, na którym można spokojnie np. wskazać szlaki, ferraty i drogi wspinaczkowe, musimy zrobić zdjęcie panoramiczne.

Pierwszym rozwiązaniem jest oczywiście zrobienie panoramy poziomej według zasad, jakie były przedstawione w dwóch wcześniejszych wykładach. Ale patrząc na zdjęcie 〈powyżej〉 widzimy, że panorama będzie się składała tylko z dwóch kadrów. A dokładny przykład 〈poniżej〉, przedstawia taki poziomy przykładowy kadr z lewej strony.

Całkiem inaczej sytuacja będzie wyglądać, jeśli zdecydujemy się zrobić taką panoramę, ale z kadrów pionowych. Na przykładzie 〈poniżej〉 widać, jaki fragment panoramy zajmie nam taki pionowy kadr.

Takie rozwiązanie pozwoli nam przedstawić panoramę składającą się z większej liczby zdjęć, przez co dużo dokładniejszą. Korzystamy przecież z tego, że pion panoramy to dłuższy bok zdjęcia aparatu, czyli o 1/3 pikseli więcej. O tym, że taka panorama musi być wykonana bardzo dokładnie ze statywu, nie muszę nikogo przekonywać.

 

Polecam specjalnie przygotowaną galerię Marmolada na panoramach, w której znajdują się wszystkie panoramy „Królowej Dolomitów” wraz z opisywaną na przykładach.

Kolejnym przykładem panoramy złożonej z pionowych kadrów jest ta panorama Sasso Lungo 〈poniżej〉. Na zdjęciu, kolejne żółte paski odpowiadają szerokości kolejnych kadrów, jakie składają się na panoramę. Wyraźnie zaznaczone jest pierwsze zdjęcie od lewej.

Na kolejnym zdjęciu 〈poniżej〉, wyraźnie zaznaczone jest drugie zdjęcie tworzące panoramę. Widać również zakładkę czyli pasek na, jaki zdjęcia na siebie zachodzą. Kolejne żółte paski odpowiadają następnym w kolejności zdjęciom z panoramy.

 

Pełna wersja tej przykładowej panoramy jest około 10 razy większa od tej, która jest dostępna w galerii Sasso Lungo na panoramach. Zatem można z niej zrobić bardzo duży plakat.

Uwagi końcowe:

Na koniec pozostaje mi tylko, życzyć udanych panoram, zarówno tych górskich jak i tych innych wszystkich ciekawych miejsc, które lubimy fotografować.

© wdolomitach.pl
strona główna