wokół Croda da Lago
Croda da Lago jest to mały grzbiet skalny na południe od Cortiny, niczym szczególnym się niewyróżniający, ale kryjący jedną wspaniałą niespodziankę.

Tak jak każdy turysta będący po raz pierwszy w Cortinie d’Ampezzo fotografowałem szczyty jakie są dookoła. Wtedy powstały te stare zdjęcia, jakie są w galerii 〈obok〉. Prezentują one widok gór otaczających to olimpijskie miasto. Nie ma na nich niestety Crody da Lago, a to dlatego, że będąc tam nikt nie zwraca uwagi na mało ciekawą grań, na dodatek przez cały dzień będącą w cieniu.

wstęp

Jednym z miejsc, z których widać że Croda da Lago ma swój urok i przyciąga wzrok każdego turysty, jest malutki szczyt Nuvolau. To z wierzchołka patrząc na wschód zobaczymy taką panoramę 〈tutaj〉, na której widać piękną postrzępioną długą grań 〈tutaj〉.

stara wycieczka, stare zdjęcia

Wycieczka wokół Croda da Lago była jedną z pierwszych w Dolomitach, kiedy jeszcze w górach robiłem wyłącznie zdjęcia pocztówkowe do domowego rodzinnego albumu. A ponieważ pochodzi z pierwszej wersji serwisu, który ma już swoją historię, zdjęcia zostały zeskanowane w dość niskiej rozdzielczości i takie je pozostawiłem. Warto czasem pamiętać, jaki był Internet w czasach klasycznych domowych modemów telefonicznych, z których wtedy większość z nas jeszcze korzystała.

uwaga

W Dolomitach nie ma zgodności w nazywaniu górskich przełęczy. Stosowane są zamiennie dwa zwroty: passo1 oraz forcella1, choć słownikowo każde z nich ma swoje specyficzne znaczenie. W serwisie staram się jednak passo używać wyłącznie do nazw dużych górskich przełęczy, przez które prowadzą drogi. Natomiast przełęcze znajdujące się wysoko w górach, najczęściej w opisach nazywam przełączkami, choć nie na każdej mapie mają one nazwę forcella.

przebieg trasy

Trasa wycieczki prowadziła:
   ◊   z parkingu w Bigontina na południowym-wschodzie od centrum Cortiny d’Ampezzo〈1150m〉 - do Rifugio Croda da Lago G. Palmieri 〈2026m〉 - szlakiem nr-432, który zaczyna się w okolicy kempingów na południu miasta;
   ◊   ze schroniska szlakiem nr-434 wchodzimy na Forcella Ambrizzola 〈2277m〉, jest to najbardziej na południe wysunięty punkt na trasie;
   ◊   na przełączce szlakiem nr-435 skręcamy na północ i obchodzimy Crodę da Lago od zachodniej strony, wchodząc najpierw na Forcellę de Formin 〈2462m〉, która jest najwyższym punktem na trasie;
   ◊   z przełączki bardzo długą trasą wracamy do Cortiny idąc kolejno szlakiem nr-435,nr-434, nr-431 oraz nr-430.

Jak widać z mapy trasa wycieczki jest bardzo długa, różnica wysokości jest dość znaczna, a droga powrotna bardzo zawiła i nie ukrywam, że kilka razy gubiliśmy szlaki na zejściu do Cortiny.

na trasie wycieczki

Do opisu wykorzystałem tylko trzy nasze zdjęcia. Pierwsze 〈poniżej〉 przedstawia widok na Crodę da Lago z okolicy Forcella Ambrizzola, czyli już po minięciu schroniska nad malowniczym jeziorkiem. Niestety, jak dobrze pamiętam to nad jeziorkiem, nie było wolnego i spokojnego miejsca by sobie na chwilę usiąść, gdyż było tak dużo turystów.

Jak się przekonaliśmy w czasie bardzo długim podejścia, to chyba wszyscy za naszym wyjątkiem przyjechali tutaj terenowymi busami, które wwożą turystów. Ale już po wejściu na przełączkę, na całej dalszej trasie nie spotkaliśmy dosłownie nikogo, choć było lato i środek wakacji.

Nie przez przypadek każdemu turyście który po raz pierwszy jedzie w Dolomity i wybiera wschodni rejon gór z Cortiną, na pierwsze wycieczki polecam dwie okoliczne przełęcze, czyli Passo Falzarego i Passo Giau oraz mały ale fantastycznie ulokowany Nuvolau. To w czasie tych wycieczek, mamy okazję przekonać w jak rozległych obszarowo jesteśmy górach i w jaki sposób powinniśmy je poznawać, ale o tym będzie w podsumowaniu.

Po wejściu na przełączkę możemy zobaczyć 〈poniżej〉, jeżeli oczywiście jeszcze go nie poznaliśmy, najpiękniejszy szczyt wschodnich Dolomitów, którym jest Pelmo. Oczywiście zaznaczam, że jest to moja opinia, bo w tych górach wszystko jest niezwykłe, nie tylko Pelmo.

Polecam jedną z najnowszych galerii 〈tutaj〉, przygotowaną do aktualizacji całego działu Szlaki i podpowiem, że na stronie tytułowej tego działu, jest krótka opowieść o tym największym dolomitowym „samotniku”.

Ponieważ nasza wycieczka wypadła w środku lata, pamiętam, że podejście na kolejną przełączkę, która była najwyższym miejscem na naszej trasie było dość męczące. Za to już z Forcella Formin w nagrodę otrzymujemy kolejne wspaniałe krajobrazy 〈poniżej〉.

Teraz schodzimy na północ, mając przed sobą jeden z ciekawszych dolomitowych masywów, którym jest Tofane. Mamy okazję również zobaczyć jak rozległa jest dolina, w której znajduje się Cortina. Nie dziwmy się zatem, jeżeli na jakimś starym zdjęciu lub filmie zobaczymy znane gwiazdy filmowe, które tutaj w czasach świetności po Zimowej Olimpiadzie przylatywały samolotem na malutkie lotnisko na Fiames.

podsumowanie

kilka praktycznych rad

Ta jedna z naszych pierwszych wycieczek nauczyła nas, że:

◊   jeżeli zależy nam na dojściu do jakiegoś miejsca, to wybieramy najkrótszy wariant dojścia, a w tym przypadku można obejść Crodę da Lago po krótszej trasie, np.:
      •   obejść szczyt szlakami nr-435 i nr-434 i wrócić tą samą drogą, co w czasie podejścia;

◊   robimy rekonesans i szukamy możliwości wjazdu jak najwyżej, szczególnie jeżeli w pobliżu są dostępne wysokie przełęcze a w ich rejonie możliwości parkowanie, np.:
      •   dojechać do osady Pocol, gdzie na parkingu można pozostawić auto i dojść do schroniska szlakiem nr-431.

fotografowanie w Dolomitach

D opisu wybrałem trzy zdjęcia 〈powyżej〉, z których dwa prezentują, to co jest daleko - i jest to kolejna z rzeczy, do jakiej trzeba się w Dolomitach przyzwyczaić. Czyli, idąc na wycieczkę dookoła szczytu Croda da Lago oglądamy i fotografujemy dalekie Pelmo i Tofane. Tak samo, jeżeli chcemy zobaczyć uroki Crody da Lago powinniśmy pójść na trasę poznajemy Tofane lub na rekonesans masywu Fanes i nie musi to być w dniu, kiedy jeszcze wszystko zakrywa śnieg. O tym jak Croda da Lago prezentuje się z rejonu Fanes, można zobaczyć na panoramie i zdjęciu 〈obok〉.

opisana trasa jest

◊   na mapie: Tabacco nr-003,
  ◊   w numerze 79 czasopisma: Meridiani Montagne,
  ◊  w Vademecum na stronie z mapkami oraz 〈tutaj〉 znajduje się mapka tego rejonu.

Dolomity to góry słońca

Dolomity to góry, których piękno widać szczególnie w promieniach słońca, co najlepiej widać w galerii wschody i zachody słońca. Każdy szczyt ma swoją porę dnia, w której wygląda najpiękniej. Raz jest to poranek, innym razem wieczór lub późne popołudnie, jak np. widoczna na zdjęciu 〈obok〉 Croda da Lago. Nie trzeba daleko chodzić, by móc podziwiać tak piękny grzebień skalny w słońcu, gdyż zdjęcie powstało bardzo blisko Przełęczy Falzarego, w czasie jesiennej wycieczki na Nuvolau.

słowniczek

andata  - wjazd w jedną stronę,
attrezzato  - ubezpieczony, wyposażony, uzbrojony,
baita  - szałas, bacówka,
bellissimo  - przepiękny, cudny, prześliczny,
bivacco  - mały schron turystyczny w wysokich górach, biwak, obozowisko,
brioche  - słodka bułka, ciasto drożdżowe,
camoscio  - kozica,
campanile  - dzwonnica, wieża przy kościele,
cappuccino  - słodka kawa z mlekiem,
cima  - góra, szczyt, wierzchołek, czubek,
cinque  - pięć, piątka,
forcella  - przełęcz wysoko w górach np. pomiędzy szczytami, przełączka, widełki,
funivia  - górska kolejka linowa,
galleria  - tunel, nie tylko ten na drodze,
ghiacciaio  - lodowiec,
lago  - jezioro,
lungo  - długi, daleki,
marmotta  - świstak,
monte  - góra,
nevaio  - pole śnieżne,
nuvola  - chmura,
parco nazionale  - park narodowy, rezerwat,
passeggiata  - widokowa ścieżka, deptak, bulwar,
passo  - szeroka, rozległa przełęcz np. między masywami górskimi, również krok,
pista  - szlak, trasa narciarska, tor,
rifugio  - schronisko, schron, szałas,
ritorno  - powrót, droga powrotna,
salita  - wjazd, podejście, droga pod górę,
sasso  - kamień, głaz,
scesa  - zjazd, zejście,
scoiattolo  - wiewiórka,
sentiero  - ścieżka, dróżka, szlak,
siesta  - czas na odpoczynek w porze obiadu,
tabaccheria  - kiosk z art. tytoniowymi i gazetami, tam się kupuje mapy i widokówki,
temporale  - burza, ulewa, wichura,
torre  - wieża, baszta,
valle  - dolina,
via ferrata  - potocznie: żelazna ścieżka.