panorama Ganku Pale
Ganek Pale di San Martino, to 8km niezwykłego widoku, jaki można zobaczyć w Dolomitach. Zapraszam na wycieczkę do miejsca, z którego można obejrzeć tą fantastyczną grań.

Pierwszą panoramą Ganku Pale, jaką miałem okazję zrobić, pięknego wiosennego dnia była ta 〈tutaj〉. Deszcz i chmury jakie mnie przywitały w San Martino di Castrozza, nie wskazywały na to, że stanie się to jedno z moich ulubionych miejsc. Galeria panoram masywu Pale di San Martino 〈obok〉 zawiera kilka różnych widoków Ganku Pale, a ponieważ jest opisana, nie ma problemu z odnalezieniem tych właściwych.

wstęp

Masyw Pale miałem szczęście fotografować już kilka razy, ale nie udało mi się zrobić panoramy całej południowo-zachodniej grani, która nazywana jest potocznie Gankiem Pale. Tym tym razem cel wycieczki wybraliśmy dobrze, problemem mogła być tylko pogoda. Cel naszej wycieczki, od Ganku Pale oddziela tylko dolina Cosmon, w której znajduje się San Martino di Castrozza. Zatem nic nie powinno mam przesłonić pełnej panoramy.

przebieg trasy

Trasa wycieczki prowadziła:
   ◊   z San Martino di Sastrozza na mały szczyt Cima Tegnola 〈2220m〉, do którego prowadzi ścieżka od schroniska Tognola, gdzie jest również górna stacja kolejki linowej;
   ◊   wracamy szlakami turystycznymi, często schodząc na poprowadzoną tutaj nartostradę lub ścieżki, kierując się tylko kierunkiem, gdzie jest miasto.

Trasa wycieczki nie jest długa, to raczej mały rekonesans, o tyle przyjemny, że pozwala zapoznać się z widokiem na Pale di San Martino. Warto ją poznać, zanim się wybierzemy na szlaki i ferraty w tym pięknym masywie.

na trasie wycieczki

Na szlak ruszamy z kempingu w San Martino. Kierujemy się w stronę górskiej małej osady: Malga Tognola di Siror. Na drodze towarzyszą nam drogowskazy zamiast numerów szlaków. Jak widać taki tutaj zwyczaj.

Trasa prowadzi pięknym lasem wzdłuż górskiego strumienia 〈obok〉, zatem idzie się bardzo miło. Jedyny problem to taki, że muszę się często odwracać, bo nie chciał bym przegapić ciekawego widoku.

Pierwszy ze szczytów Ganku który widzimy 〈obok〉, to Sass Maor 〈2814m〉.

Tak jak wszystkie szczyty, jest bardzo charakterystyczny, gdyż z daleka widać najczęściej dwa jego wspaniałe wierzchołki.

Ten niższy z przodu, lekko z prawej - to Cima della Madonna 〈2752m〉 u stóp, której znajduje się Rifugio1 Velo della Madonna.

Idąc dalej w górę, po krótkiej chwili dostrzegamy kolejne szczyty Ganku. Tym razem 〈poniżej〉 jest to Cima di Val Roda 〈2791m〉, za którą częściowo jest schowany Cima di Ball 〈2802m〉 - oba na środku zdjęcia.

Natomiast po lewej, jeszcze schowany za drzewami to Pala di San Martino 〈2982m〉.

Cima di Val Roda, to szczyt dość charakterystyczny, któy często daję jako przykład tego, że warto się sprawdzić i ruszyć na dolomitowe via ferraty1. To najciekawsze w serwisie zdjęcie tego szczytu 〈tutaj〉, na który można wejść średnio trudną ferratą, jaką będzie w stanie pokonać każdy wprawny turysta, oczywiście nie mający lęku wysokości.

Nie musimy iść daleko, bo już po chwili możemy zobaczyć cały wierzchołek Pala di San Martino w pełnej okazałości 〈obok〉.

Jedyne, co nas zaczyna powoli martwić, to wiejący coraz silniej wiatr, który nad szczytami coraz szybciej przegania jedne chmury i bez przerwy nawiewa nowe.

Do góry idziemy kombinacją szlaków nr-368 i nr-352, by następnie wejść na zwykłą drogę prowadzącą do schroniska Tognola. Kiedy jesteśmy już na górnej granicy lasu - możemy po raz pierwszy zobaczyć większą część panoramy Ganku Pale 〈poniżej〉.

Tutaj mamy okazję, akurat na tle czystego niebieskiego nieba, zobaczyć wierzchołek La Rosetta 〈2743m〉 dokładnie, pod którym leży San Martino di Castrozza. Podbudowani takim widokiem ruszamy dalej i dość szybko jesteśmy przy Rifugio Tognola.

Niestety! Jak widać na panoramie 〈poniżej〉, cały masyw Pale di San Martino przykryły chmury. Równo jak od linijki, od wysokości około 2300m nic się tego dnia już nie pokazało.

Niewielkim pocieszeniem było to, że czekając ponad godzinę na poprawę pogody, słyszeliśmy dość dużo świstaków. A one jak na złość, nie chciały podejść bliżej nas - i bliżej aparatu.

Powoli ruszamy na dół. Postanawiamy, jak niepoprawni optymiści iść od schroniska Tognola nartostradą pod kolejką linową. W ten sposób jeszcze przed jakiś czas mamy przed sobą panoramę Ganku Pale - której nie widać! Ale wiemy, że ona tam jest i na pewno tutaj wrócimy, żeby ją sfotografować. Z nartostrady schodzimy na drogę i wracamy szlakiem nr-352, prawie aż do kempingu.

Zapomniałbym napisać o młodym koziołku 〈na samej górze〉, który tego dnia nic sobie nie robił z naszej obecności na szlaku. Jak widać, w Pale łatwiej zobaczyć sarny niż kozice, choć są również i świstaki.

podsumowanie

Ganek Pale na fotografiach

Skoro nie ma obiecanej panoramy, nie pozostaje mi nic innego, jak zaprosić do galerii wschody i zachody słońca 〈obok〉, w której dziewięć ostatnich zdjęć, to właśnie szczyty Ganku Pale w świetle zachodzącego słońca.

Po jakimś czasie, kiedy wracałem z kolejnego górskiego rekonesansu miałem możliwość zrobić kolejną panoramę 〈obok〉. Jak widać pogoda tym razem była nieco bardziej przychylna. Niestety, nie miałem jednak tyle czasu, żeby powtórzyć całą opisaną powyżej trasę wycieczki. Dlatego ta wersja panoramy powstała z innego miejsca i dużo przesłaniały mi drzewa.

Ostatnia panorama 〈obok〉, jaką zrobiłem w 2016r, również nie jest idealna, gdyż tradycyjne chmury cały czas coś przesłaniały. Czekaliśmy i tak dość długo, a że trochę spieszyliśy się na Passo Rolle postanowiłem, że może następnym razem uda mi się zrobić taką wymarzoną panoramę, taką jak ta Civettatutaj〉, którą zrobiłem po kilku latach i pewnie kilkunastu próbach.

opisana trasa jest

◊   na mapie turystycznej: Tabacco nr-022,
  ◊   w numerze 13 czasopisma: Meridiani Montagne.

słowniczek

andata  - wjazd w jedną stronę,
attrezzato  - ubezpieczony, wyposażony, uzbrojony,
baita  - szałas, bacówka,
bellissimo  - przepiękny, cudny, prześliczny,
bivacco  - mały schron turystyczny w wysokich górach, biwak, obozowisko,
brioche  - słodka bułka, ciasto drożdżowe,
camoscio  - kozica,
campanile  - dzwonnica, wieża przy kościele,
cappuccino  - słodka kawa z mlekiem,
cima  - góra, szczyt, wierzchołek, czubek,
cinque  - pięć, piątka,
forcella  - przełęcz wysoko w górach np. pomiędzy szczytami, przełączka, widełki,
funivia  - górska kolejka linowa,
galleria  - tunel, nie tylko ten na drodze,
ghiacciaio  - lodowiec,
lago  - jezioro,
lungo  - długi, daleki,
marmotta  - świstak,
monte  - góra,
nevaio  - pole śnieżne,
nuvola  - chmura,
parco nazionale  - park narodowy, rezerwat,
passeggiata  - widokowa ścieżka, deptak, bulwar,
passo  - szeroka, rozległa przełęcz np. między masywami górskimi, również krok,
pista  - szlak, trasa narciarska, tor,
rifugio  - schronisko, schron, szałas,
ritorno  - powrót, droga powrotna,
salita  - wjazd, podejście, droga pod górę,
sasso  - kamień, głaz,
scesa  - zjazd, zejście,
scoiattolo  - wiewiórka,
sentiero  - ścieżka, dróżka, szlak,
siesta  - czas na odpoczynek w porze obiadu,
tabaccheria  - kiosk z art. tytoniowymi i gazetami, tam się kupuje mapy i widokówki,
temporale  - burza, ulewa, wichura,
torre  - wieża, baszta,
valle  - dolina,
via ferrata  - potocznie: żelazna ścieżka.